Mycket musik

Denna bloggen har kommit att innefatta mycket musik delvis för mitt musikintresse är väldigt stort. Oftast kan min playlist innefatta allt från klassiska Edward Grieg till den mest våldsamma artisten Burzum. Har alltid haft detta intresse och en dag utan musik är en väldigt tråkig och uddlös dag i min mening.
Ett annat intresse för mig är film. Ser ett par filmer i veckan, oftast är det komedier eller skräckfilmer som prioriteras men även här är smaken väldigt bred. Drama uppskattas enormt ibland men allt hänger ju på humöret.
Jag tänkte därför slå ihop dessa två intressen och ta med fyra underbara låtar som har en stor del i dem filmerna dem medverkade i. Här följer dem fyra låtarna som jag oftast tänker på när det kommer till bra filmmusik

Först ut är Time of my life från klassiska Dirty Dancing som blev Patrick Swayzes stora genombrott. Han har även huvudrollen i filmen Red Dawn som jag verkligen kan rekommendera. Alla har väl sett denna film och den är väldigt bra även om vissa fjollor till killar inte vågar erkänna detta. Hursomhelst är denna låt ett underbart slut på denna aningen sluskiga film.

Nästa låt kommer från filmen som gjorde Richard Gere känd. Detta var innan Pretty woman om jag inte har helt fel. Filmen som heter En officier och en gentleman handlar om några som tar värvning i armen och detas öden. Joe Cocker och Jennifer Garner sjunger titelspåret till filmen, Up where we belong. Min mor och far hade spelat in denna på VHS och såg den väldigt några gånger när jag var yngre. Bra film, underbar låt.. Kan inte bli mycket bättre.

Kenny Loggins skulle igentligen bara skriva musiken till Top Gun men fick tillslut även framföra låtarna då han helt enkelt gjorde det bäst. Danger Zone är en låt som funkar utmärkt när det kommer till att dricka några öl. En klassisk rocklåt gjord till en ännu mer klassisk film i form av Top Gun. Titelspåret till Top Gun är som alla vet Take my breath away med Berlin men tycker denna låt är bättre
.
Äntligen har vi kommit fram till filmen som jag nog sett 1000 gånger under min uppväxt och som garanterat många andra i min ålder gjort. Karate Kid blev tidigt ett fenomen och står sig helt klart ännu. Joe Esposito gjorde denna underbara låt Youre the best vilket har kommit att bli en låt som flitigt spelats på fester i vår underbara sluskiga sjöbod. Blir sugen på att se filmen när jag ser videon trots att man som sagt sett den ett antal gånger för mycket. Bara att njuta.


Måste även avsluta igenom att ta med dessa två klippen med tillhörande musik från Rocky 4. Första är musiken till träning och den andra är avslutande scenen i filmen där hans slåss mot Ivan Drago som spelas av svenska Dolph Lundgren. Är väldigt svag när det kommer in sådan musik i filmen som kommit till att bli klassiska i egna tycket. Igentligen är det en urusel film men ändå så är det så underbart jävla bra. Härligt, vackert, sluskigt,, Kan inte bli mycket bättre än så.

//Slusk - Musikfreak

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0